شناسه خبر: 8450 | منتشر شده در مورخ: 1393/4/7 | ساعت: 12:26 | گروه: اقتصادی |
ضدونقیضهایی درباره توقف خط تولید پراید
خداحافظ پراید؟ |
به گزارش شبکه خبری هزاره سوم صراط نوشت: سالهاست پراید به عنوان پرتیراژترین خودروی کشور در خیابان های شهر حرف اول را می زند. پراید که از سال 72 از کره وارد کشورمان شد مدت هاست خودروی پا به سن گذاشته ای محسوب می شود اما مسئولین سایپا هرازگاهی با دست بردن در طراحی آن، با تنفس مصنوعی به ادامه حیات آن کمک می کنند.
این خودرو که همواره در کیفیت و ایمنی آن حرف و حدیث هایی وجود داشته هنوز هم به دلیل قیمت پایینتر نسبت به سایر خودروهای تولید داخل پرطرفدار است.
سال 91 فرمانده ناجا در سومین همایش ایمنی و ترافیک ضمن انتقاد از برخی مجوزها برای ادامه تولید خودروهای ناایمن اعلام کرد: «اگرچه ممکن است خودرو پراید یک روز ایمن بوده باشد اما امروز پراید ایمن نیست و باید بگوییم ناایمن ترین خودروی کشور محسوب میشود.»
در آن روزها به نظر می رسید روی صحبت احمدی مقدم با مسوولین سازمان ملی استاندارد باشد که این خودروی بی کیفیت را تایید میکنند تا تولید آن ادامه پیدا کند.
به این ترتیب در سال های اخیر به دلیل آمار بالای تصادفات، مسوولین بارها از کیفیت و ایمنی پراید ایراد گرفتند و اوج این ماجرا خردادماه سال 90 بود که رییس پلیس راهنمایی و رانندگی به شرکت سایپا اخطار داد ظرف یک ماه باید روی همه خودروهای پراید کیسه هوا نصب کنند.
اتفاقی که تا ماه ها بعد از آن عملی نشد و تولید پراید با همان روند قبل ادامه پیدا کرد هر چند که امروز چند مدل پراید تولیدی هستند که با توجه به رتبه و قیمت(!) کیسه هوا دارند.
از اواخر سال 92 تا امروز اما شایعه حذف پراید از چرخه تولید قوت گرفته است و به تازگی نیز گزارش جدید سازمان بازرسی کیفیت در ارزیابی کیفی خودروها در حالی منتشر شده که پراید از این ارزیابی حذف شده و همین مساله شایعات پیرامون حذف پراید از چرخه تولید را پررنگ تر می کند.
ماجرا هم از این قرار است که در حالی که ماه گذشته شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران بدون ارزیابی کیفی پراید در گزارش خود، علت این امر را عدم همکاری سایپا با این شرکت و عدم ارائه آمار تولید پراید عنوان کرد، در جدیدترین گزارش ارزیابی کیفی خودروها، باز هم ارزیابی در مورد پراید انجام نشده و البته هیچ اشارهای به دلیل حذف این محصول از جدول ارزیابی کیفی خودروها نشده است.
به این ترتیب باید دید دلیل عدم ارزیابی کیفی پراید برای دومین ماه پیاپی چیست و آیا تولید این خودرو متوقف شده که در فروردین ماه آماری از تولید آن به شرکت بازرسی ارائه نشده و در اردیبهشت نیز ارزیابی در این زمینه انجام نشده است یا ماجرای دیگری در جریان است؟