سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 8720 منتشر شده در مورخ: 1393/4/14 ساعت: 11:12 گروه: سیاسی  
مقام ارشد آمریکا: ترجیح می‌دهیم ظرفیت غنی‌سازی ایران به صفر برسد
شکاف‌های زیادی همچنان باقی مانده/

مقام ارشد آمریکا: ترجیح می‌دهیم ظرفیت غنی‌سازی ایران به صفر برسد

مقام ارشد دولت آمریکا گفت:ایران باید تصمیمات دشواری را بگیرد و شکاف‌های زیادی همچنان باقی مانده است.

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا؛ مقام ارشد دولت آمریکا که نامش فاش نشد گفت: همزمان با نزدیک شدن به ضرب الاجل بیستم ژوئیه ، ما در آغاز سه هفته مذاکرات خیلی سخت قرار داریم.این نخستین جلسه پرسش و پاسخی است که ما در این دوره زمانی خواهیم داشت و باید بگویم اگر شما خواهان جزئیات این مذاکرات باشید ما نمی توانیم آنرا در اختیار شما قرار دهیم اما تمام تلاش من این خواهد بود که نمایی کلی از مذاکرات در اختیار شما قرار دهم.

 
وی افزود:در مدت زمان چند دقیقه درباره اینکه در چه بخشی از مذاکرات قرار داریم  و پیش بینی ما درباره سه هفته آینده چیست با شما صحبت خواهم کرد.مطمئنم که همه شما نظرات جان کری وزیر امور خارجه کشورمان را در نشریه واشنگتن پست درباره مواضع ما در مذاکرات دیده اید.همانطور که او گفته ما در چند ماه گذشته معیارهایی معقولانه،قابل راستی آزمایی و سهل الوصول را ارائه کرده ایم  که می تواند این تضمین را ایجاد کند که ایران به سلاح اتمی نرسد .
 
***  مذاکره کنندگان ایرانی در این مذاکرات افرادی کاملا جدی هستند
این مقام ارشد دولت آمریکا افزود:مذاکره کنندگان ایرانی در این مذاکرات افرادی کاملا جدی هستند.مقامات ایران بارها و بدون ابهام اعلام کرده اند که قصدی برای ساختن سلاح اتمی ندارند.این قضیه دشواری برای اثبات نیست.تمام آنچه که ما از ایران می خواهیم این است که گام هایی محکم و قابل راستی آزمایی برای نشان دادن درست بودن چیزی که بارها تکرار کرده اند بردارند.
 
وی افزود:همزمان با آغاز مذاکرات ما پیشنهاداتی معقول را مطرح خواهیم کرد.به یاد داشته باشیم که راههای زیادی وجود دارد که ایران به جامعه جهانی این تضمین را بدهدکه برنامه اتمی آن کاملا برای اهداف صلح آمیز است.این به تصمیم ایران هم بستگی دارد تا آنها این اطمینان را به جامعه بین المللی بدهند که گفته های آنها را درباره برنامه اتمی صلح آمیزشان راستی آزمایی کند.
 
***  از ایران می خواهیم که گامی به جلو بردارد
این مقام ارشد دولت آمریکا در ادامه گفت: به یاد داشته باشید که این مذاکرات تنها به دیدار طرفین در سالن برگزاری مربوط نمی‌شود.این تنها یک میانجیگری نیست.این موضوع به نیاز جامعه بین المللی برای اینکه ایران بتواند پس از سالها به تعهداتش درباره پیمان منع گسترش سلاح های اتمی عمل کند، مربوط می شود. تمام آنچه که ما از ایران می خواهیم این است که گام هایی را در راستای تعهداتش پس از سالها که برنداشته است،بردارد.ما از ایران می خواهیم که گامی به جلو بردارد و گامی متفاوت بردارد.اگر رهبران این کشور می خواهند که از فشارهای آنها کاسته شود باید در این موضوع مشارکت کنند و بیش از همه باید تلاش کنند که راهی برای رسیدن به اهدافی که این کشور اعلام کرده رسیدن به آنها آسان است،بردارند.
 
وی در ادامه گفت: ما دیدارهایی در جهت هماهنگی از جمله دیداری سه جانبه با اتحادیه اروپا و ایران داشتیم. دیروز ما شاهد نخستین جلسه جامع و دیدارهای هماهنگی بیشتر از جمله دیداری دو جانبه و طولانی با ایران و دیگر کشورهای حاضر در مذاکرات از جمله چین،اتحادیه اروپا،روسیه بودیم.
 
وی افزود:در خلال سه هفته شما شاهد آمد و رفت افراد زیادی خواهید بود.برای مثال در پایان این هفته شاهد دیدارهایی بین کارشناسان خواهید بود که عمده کار آنها تمرکز بر روی بحث های بین مدیران سیاسی خواهد بود.بنابراین دیروز،امروز و فردا بحث های بین کاترین اشتون مسئوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ظریف وزیر خارجه ایران در مرکز توجه آنها خواهد بود.
 
*** شاهد هیچ تمدید اتوماتیکی نخواهیم بود
این مقام ارشد آمریکایی گفت:ما متعهد به ضرب‌الاجل بیستم ژوئیه هستیم و وزیر خارجه کشورمان هم در نظرات خود به صراحت به این موضوع اشاره داشته است که شاهد هیچ تمدید اتوماتیکی نخواهیم بود و تمامی طرف ها باید درباره آن توافق کنند.معتقدیم که هنوز زمان برای رسیدن به توافق وجود دارد و تمام تمرکز هر روز ما بر روی این موضوع است.
 
 
***  موضوع عراق در مذاکرات بررسی نمی شود
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید که آیا موضوع عراق هم در مذاکرات بررسی می شودیا نه؟ گفت: تمام تمرکز ما بر روی مذاکرات  اتمی است و این به تمرکز زیادی نیازمند است. جامعه بین المللی تلاش می‌کند که نگرانی ها یک دهه اخیر درباره برنامه اتمی ایران را رفع کند.اگر این کار آسانی بود ما باید آنرا مدتها پیش حل وفصل می کردیم.تصمیمات دشواری باید گرفته شود. ایران تصمیمات دشواری باید بگیرد. راهی پیش روی ایران وجود دارد که به جامعه بین المللی این اطمینان را بدهد که برنامه اتمی آن تنها برای مقاصد صلح آمیز است و آنها به دنبال دستیابی به سلاح اتمی نیستند.اما هنوز شکاف هایی وجود دارد.ما پیشنهادات معقولانه ای بر روی میز قرار داده ایم.می دانم که شما نظرات ظریف وزیر خارجه ایران را در یوتیوب دیده اید.من از اظهارات وی تعجب نکردم.ما تلاش کرده ایم که راههای گوناگونی را پیدا کنیم. 
 
وی افزود:به نظرم تمامی همکاران ما در گروه پنج به علاوه یک بسیار عاقل ،خلاق و خیلی معقولانه رفتار کرده اند.لازم به گفتن نیست که در گذشته هم شاهد این موضوع بوده ایم.همیشه تصمیم گیری درباره تصمیمات ضروری برای ایران کار دشواری بوده است.امیدوارم همانطور که جان کری وزیر خارجه گفت: هیچکدام از ما این انتخاب تاریخی را از دست ندهیم.
 
این مقام ارشد دولت آمریکا در پاسخ به خبرنگار نشریه لس آنجلس تایمز درباره احتمال تمدید مذاکرات گفت:این سوال دشواری است و بهترین روشی که می توان به آن پاسخ داد این است که تمام  تمرکز ما بر روی این است که تا بیستم ژوئیه به توافق برسیم و این غیرممکن نیست.این دشوار است.این خیلی دشوار است.تا زمانی که درباره همه مسائل توافق حاصل نشود، نمی توان  به توافق رسید.اگر زمانی برسد که موارد توافقی به نود و هشت درصد برسد و دو درصد باقی بماند آنگاه همان دو درصد هم جای بررسی دارد.پیش بینی کار دشواری است.
 
*** اصلاحات در اراک صورت گیرد
وی در پاسخ به سوال خبرنگار واشنگتن پست درباره آب سنگین اراک گفت:من قصد ندارم درباره جزئیات هر موضوعی صحبت کنم.به نظرم شما اظهارات صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران را شنیده اید که وی گفته است که آنها آماده ایجاد اصلاحات در اراک هستند و نگرانی که ما داریم درباره تولید پلوتونیم با قابلیت تولید سلاح  است. توافق زمانی به دست خواهد آمد که درباره تمامی موارد به توافق برسیم. ما به تعامل خود درباره همه موارد ادامه می دهیم.
 
وی افزود:این مذاکرات به برطرف کردن نگرانی های جامعه بین المللی مربوط می شود.
 
***   یک برنامه غنی سازی محدود باید در نظر گرفته شود
این مقام گفت:براساس طرح اقدام مشترک و بر اساس معیارهای تعریف شده دوجانبه یک برنامه غنی سازی محدود باید در نظر گرفته شود و ما بارها به طور علنی گفته ایم که این میزان غنی سازی باید کسری از برنامه اتمی کنونی آنها باشد زیرا ما درباره برنامه اتمی کنونی آنها نگرانی هایی داریم.راکتورهای تولید برق به غنی سازی در مقیاس صنعتی نیازمند هستند.آنها این میزان غنی سازی را ندارند و غنی سازی آنها بسیار پایین تر از این حد است.
 
وی افزود:معتقدیم که راهی معقولانه را برای حل و فصل این موضوع پیشنهاد کرده ایم.ایرانی ها در اینجا بسیار جدی هستند.به نظرم آنها می خواهند که به راه حل برسند وتمایل زیادی برای آن دارند اما هنوز شکاف هایی بین آنچه که آنها به آن امید دارند و آنچه که نیاز است جامعه بین المللی مطمئن باشد که برنامه اتمی آنها کاملا صلح آمیز است،وجود دارد.به نظرم آنهاجدی هستند  و از طرف دیگر آنها مذاکره کنندگانی جدی هستند.ما هم مذاکره کنندگانی سرسخت هستیم.امیدواریم همانطور که جان کری وزیر خارجه کشورمان گفت آنها از این فرصت تاریخی کمال استفاده را ببرند.
 
 
*** ترجیح می‌دهیم که برنامه غنی سازی آنها در حد صفر باشد
این مقام آمریکایی در ادامه گفت:حقیقت این است که ما ترجیح می‌دهیم که برنامه غنی سازی آنها در حد صفر باشد.ما فکر نمی کنیم که آنها به یک برنامه اتمی بومی نیازمند باشند.آنها پیش از این منابع کافی برای راکتور تحقیقاتی تهران در اختیار داشته اند.روس ها سوخت مورد نیاز برای بوشهر را تامین کرده اند.این میزان غنی سازی باید خیلی محدود باشد و باید کسری از آن چیزی باشد که آنها هم اکنون دارند و این موضوعی است که دوست داریم که به بحث گذاشته شود.
 
 
*** ما با کنگره درباره ایران در تعامل نزدیک هستیم
وی گفت:آنچه که ما پیشتر به آن اشاره کرده ایم و بار دیگر به آن اشاره می کنیم این است که ما با کنگره درباره ایران در تعامل نزدیک هستیم.کنگره نقش مهمی در اقدامات ما در رابطه با ایران و زمانی که پیشرفت کمی در روند ایجاد اطمینان درباره برنامه اتمی این کشور وجود داشته است،ایفا کرده است.رژیم تحریم ها  نه تنها از طرف آمریکا بلکه از طرف اروپا و بسیاری از کشورها و  از همه مهمتر از طرف وضع قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل بر ضد این کشور وضع شده است  .
 
وی مدعی شد: در حقیقت قطعنامه های شورای امنیت سبب شد تا کشورهای دیگر و از جمله اتحادیه اروپا تحریم های خود را بر ضد ایران وضع کنند و این سبب شد تا این کشور بر سر میز مذاکره حاضر شود.
 
وی افزود:شکی وجود ندارد و شما از همکاران ما در وزارت خزانه داری شنیده اید که  اثرات این تحریم ها همچنان بر اقتصاد ایران وجود دارد.برخی افراد معتقدند که طرح اقدام مشترک به دنبال زیر سوال بردن رژیم تحریم ها است.این موضوع هرگز روی نداده است.میزان کاهش تحریم ها بیش از آن چیزی نبوده که ما پیش بینی می کردیم.به نظرم اقتصاد نقش مهمی دراینجا ایفا می کند.امیدواریم که ایران از این فرصت تاریخی کمال استفاده را ببرد و با پیشنهاداتی معقولانه ای که ما مطرح می کنیم موافقت کند و مردم این کشور بتوانند از منافع آن بهره ببرند.زمان آن فرا رسیده است که آنها یکی از راهها را انتخاب کنند.این موضوع به تحمیل موضوعی مربوط نمی شود بلکه این درباره یافتن راهی است که بتواند به نگرانی های جامعه بین المللی پایان دهد.هنوز شکاف هایی مهمی مشاهده می شود که خیلی دشوار است اگر این موضوع یک دهه پیش حل و فصل می شد دشوار نبود.
twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
منبع: 598
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

توپ گرانی در زمین سازمان حمایت از مصرف کننده افتاد

ثبت نام بدون کنکور علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی

پربیننده ترین ها
  • 17
  • :
  • 32
  • :
  • 22
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید بیمه پارساگاد نمایندگی محمد بیگی نیا
Page Generated in 0/3037 sec