سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 10940 منتشر شده در مورخ: 1393/9/22 ساعت: 16:56 گروه: سیاسی  
تاریخ همیشه تکرار خواهد شد

تاریخ همیشه تکرار خواهد شد

((تاریخ همیشه تکرار خواهد شد ، این شرایط ، موقعیت و انسان ها هستند که در گذر زمان عوض می شوند )) ؛ این شاید مهم ترین جمله ای باشد که یک تاریخ دان برای اهمیت شناخت و مطالعه ی تاریخ یک کشور و یک ملت به مخاطبان توصیه می کند . از مهم ترین مصداق این جمله در تاریخ اسلام حادثه ی عاشوراست ؛ اگر روز غدیر برای تمامی مسلمانان ، همان گونه که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمود ، فصل الخطاب می بود ، صلح بین معاویه و امام حسن علیه السلام هیچ گاه اتفاق نمی افتاد و اگر امام حسن علیه السلام از طرف مسلمانان زمان خودش ((مذل المسلمین)) لقب نمی گرفت ، هیچ گاه حسین بن علی در روز عاشورا کشته نمی شد و انحرافات بعدی ناشی از حکومت فاسدین هیچ گاه اتفاق نمی افتاد .

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم؛ ((تاریخ همیشه تکرار خواهد شد ، این شرایط ، موقعیت و انسان ها هستند که در گذر زمان عوض می شوند )) ؛ این شاید مهم ترین جمله ای باشد که یک تاریخ دان برای اهمیت شناخت و مطالعه ی تاریخ یک کشور و یک ملت به مخاطبان توصیه می کند . از مهم ترین مصداق این جمله در تاریخ اسلام حادثه ی عاشوراست ؛  اگر روز غدیر برای تمامی مسلمانان ، همان گونه که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمود ، فصل الخطاب می بود ، صلح بین معاویه و امام حسن علیه السلام هیچ گاه اتفاق نمی افتاد و اگر امام حسن علیه السلام از طرف مسلمانان زمان خودش ((مذل المسلمین)) لقب نمی گرفت ، هیچ گاه حسین بن علی در روز عاشورا کشته نمی شد و انحرافات بعدی ناشی از حکومت فاسدین هیچ گاه اتفاق نمی افتاد .

در تاریخ جمهوری اسلامی ایران نیز می توان این قضیه را به وضوع مشاهده کرد ؛ اگر خواص جامعه از حوادث 18 تیر 78 درس می گرفتند و اهمیت و جایگاه ولی فقیه  را درک می کردند ، هیچ گاه فتنه ی 88 اتفاق نمی افتاد .

هرچند تکرار چند باره ی حوادث تلخ تاریخ امری ناگوار است ، اما برای افزایش بصیرت جامعه و بالا رفتن سطح فکری عوام کمی ضروری به نظر می رسد .

انتخابات ریاست جمهوری 92 ؛ شاید بتوان نتیجه ی این انتخابات را به نوعی تکامل ناقص نامید ؛ فتنه گرانی که دیروز هدفشان براندازی نظام با عبور از رییس جمهور منتخب بود ، گرچه نتوانستند نظرکاندیدای مورد حمایت هاشمی رفسنجانی در قضیه ی حمایت از سران فتنه را جلب کنند ، اما توانستند با کنار زدن گفتمان فردی که رهبر انقلاب از او به عنوان بازگرداننده ی قطار انقلاب به ریل یاد میکردند ، به کف خواسته های خود برسند .  اما این پایان ماجرا نبود ، با این که برنده ی 51 درصدی انتخابات سال 92 در شعار خود را ملزم به قانون و دوری از فتنه گران می دانست ، در عمل چیز دیگری برای تحلیل گران تداعی می کرد ، که از مهم ترین مصادیق آن ورود همان کسانی بود که در اغشاشات سال 88 نقش کلیدی داشتند . مجید انصاری و جعفر توفیقی را می توان از مهم ترین افرادی که در فتنه نقش پر رنگی داشتند و اکنون در قامت نزدیک ترین افراد به رییس جمهور در هئیت دولت هستند ، نام برد .

(مجید انصاری در بین اغتشاش گران ، میدان آزادی)

 

هرچند در ماه های بعد از انتخابات سال 92 ، ضد انقلاب سناریوی نخ نمای سال 88 در حمایت از کاندیدای محبوب خود ( که اتفاقا در این دوره رییس جمهور شد) را اعلام نکرد ، اما تحرکات اخیر نشان از یک طراحی پیچیده برای بازگشت دوباره ی ضد انقلاب و در دست گرفتن شاهرگ های حیاتی کشور میدهد .

از حمایت اشخاص مسئله دار در وزارت ارشاد گرفته تا پخش شب نامه علیه نهادهای خصوصی از جمله مسجد ارشاد تهران برای تخریب وجهه ی نهاد های امنیتی جمهوری اسلامی ، که می توان به چاپ کتاب گویای پس از 1400 سال ، به نوشته ی رییس دفتر فرح پهلوی اشاره کرد .  

اما چنین حرکات مقطعی و کوتاه مدتی برای کشوری مانند ایران با با یک سیستم منسجم و قوی اطلاعاتی کمی احمقانه به نظر می رسد ؛ بنابراین باید برای عرض اندام و انجام کنش های سیاسی ، از یک روش سیستماتیک و هدفمند برای پیشبرد اهداف استفاده کرد ؛ شاید به خاطر همین بود که در مدت کوتاهی پس از انتخابات سال 92 ، غلامحسین کرباسچی،دبیرکل و بنیانگذار کارگزاران در گفتگو با مهرنامه از فعال شدن بیش از پیش کارگزاران و یارگیری این حزب خبر داده بود. حزبی که با شعار رفاه ، آزادی و امنیت روی کار آمد، اما این شعارها هیچ سنخیتی با پیشینه اعضای این حزب که ازمدیران هاشمی رفسنجانی بود نداشت. نه تورم 50درصدی ونه رکود بی سابقه ی آن بارفاه وعده داده شده تناسبی نداشت، نه خفقان رسانه ای و مطبوعاتی آن دوران با ادعای آزادی همخوانی داشت و نه نارضایتی های اجتماعی که در بسیاری از شهرهای ایران، همچون مشهد و شیراز که با به آتش کشیدن پمپ بنزین ها همراه بود،با امنیت سازگار بود.

اما به نظر می آید احیای دوباره ی کارگزاران این بار نه با شعار رفاه و آزادی ، بلکه با شعار امنیت خواهد بود ، شعاری که نه با مفهوم متعالی امنیت ، بلکه با همان مفهومی که هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی آن را در دولت خود معنا کرده اند ، همراه خواهد بود . شاید اطرافیان دولت هم خوب می دانند که در سه سال آینده باید منتظر رییس جمهوری غیر از حسن روحانی باشند ، به همین خاطر از هم اکنون به دنبال پی ریزی یک تیم منسجم متخصص برای جنگ روانی هستند تا شاید در آینده به کمکشان بیاید .

در پایان باید گفت که شرایط سیاسی اجتماعی هر کشوری که معتقد به آزادی بیان است اقتضا می کند که گروه های سیاسی آزادانه به فعالیت بپردازند ؛ اما این فعالیت ها مطمئنا باید در چهارچوب قانون باشد و افراد گروه خود را ملزم به اجرای آن بدانند ، چهارچوبی که هیچ گاه از طرف افراد منتسب به کارگزاران رعایت نشد ، چه در 18 تیر و چه در فتنه ی سال 88 .

 

twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
منبع: هزاره سوم
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

توپ گرانی در زمین سازمان حمایت از مصرف کننده افتاد

ثبت نام بدون کنکور علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی

پربیننده ترین ها
  • 12
  • :
  • 1
  • :
  • 27
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید بیمه پارساگاد نمایندگی محمد بیگی نیا
Page Generated in 0/1263 sec